Har ni missat Cryos remix på Edge of Dawn låten "Capsized"? Då skall ni ha smisk!
Vansinnig snygg ekande elegans och vilket aniktslyft på originalet som i sig är väl rätt hyfsat men inte mer. Cryo är, som vi redan vet, en trollkarl och gör spektakulär "retusch" med livgivande injektion. Lyxigt, talangfullt och a million dollars!
Inga Karlsson


Det är sällan man kommer över något som riktigt slår omkull en. Duon Liquid Divine konstruerar en läskigt snygg futurepop som känns livlig och andas nutids syre. Plattan "Autophobia" från 2009 lever fortfarande som en elegant rövare över mitt liv. Konstant jämn och vansinnigt bra futurepop med krispigt sound de luxe.
Den nya EP:n "Sejourner" som släpptes 18 feb 2011 innehåller sju låtar varav några remixes från "Autophobia".
Några intelligenta herrar som bland annat Frank Spinath
(Edge of Dawn) och min personliga favorit herr Diskonnekted är "connected" till EP:n.
Klart finfint dansgolvsrykande bihang till "Autophobia".
Inga Karlsson
Arvikafestivalen släppte idag några akter. IAMX som ställde in i fjol är återbokad. Missa inte!
Artister i detta släpp är alltså
IAMX [uk] *
Popof [fr] *
Style Of Eye [se]
Emmon [se]
Icona Pop [se]
Efter onsdagens genomlyssning gissade vi att Svenska folket skulle rösta fram Sannas låt. Klart Zero kan sin Schlager:)
Till tonerna av Christer Sjögren med låten Life on Mars av David Bowie lämnar vi nu för efterfesten.
Christer Björkman har kommit på ett bra sätt att få fram rätt vinnarlåt. LOTTNING!
För här på genrepet segrade helt rätt låt, det electrosynthiga bidraget med Loreen.
Annat att rapportera är att 2 rader framför mig sitter Leo från Lowe och njuter av schlagern:)
Nu är det dags för lite web-TVintervjuver.
P.
I veckan ska Zero ge sig på att bevaka Sveriges största musikarrangemang. De flesta av er förstår nog inte alls vad vi menar nu då detta ligger långt utanför tidningens normala inriktning.
Det handlar alltså om Melodifestivalen 2011 och deltävling nummer två, som denna vecka avgörs i Zeros hemvist Göteborg. Galan sägs vara bred och representerar idag fler musikgenre än förr, så hur alternativ är då melodifestivalen? Även om man redan efter första kvällens förhandslyssning känner att svaret är ganska enkelt så finns det ändå en del spännande att titta närmare på.
Så här blev första intryck av låtarna från Göteborg.
<b>Brolle - 7 days and 7 Nights</b>
Där var vi igång. Med kvällens enda rocklåt, rättare sagt schlagerrock med bra drag. Absolut ingen av Brolles starkare låtar men man känner igen soundet även om det är i ett högre tempo. Ingen favorit och kommer aldrig få några alternativpoäng. De stulna The Arkkörerna gör mig än mer skeptisk men kan nog samtidigt lura många att rösta.
<b>Loreen - My Heart Is Refusing Me</b>
Oväntat bra inledning och på de två genomlyssningar som görs känns detta som startfältets intressantaste och mest alternativa bidrag. Loreen framför en synthig låt som börjar långsamt men som sakta ökar i tempo och blir till en modern danslåt. ”My Heart Is Refusing Me” får gärna hamna på radiolistor och klubbar. Höga alternativpoäng.
<b>Babsan – Ge mig en spanjor</b>
Kom igen!!! Om förra bidraget var välproducerad modern musik så är detta komik som passar bättre i andra sammanhang. Hoppas att jag missat något, för detta måste väl ändå vara en mellanakt. Låten är i varje fall spanskinflurad och framförd i svensk schlagermarschtakt. Lika fruktansvärt som man förväntar sig.
<b>Elisabeth Andreassen – Vaken i en dröm</b>
Here we go! Ännu en favorit i repris, en schlagerbalad som känns hämtad från en musikal med Helen Sjöholm. Inte min kopp med te, men den kommer att älskas i stugorna och få höga poäng.
<b>Sanna Nielsen - I´m In Love</b>
Kvällens vinnare, det vågar jag säga redan efter första genomlyssningen. Schlagerdisco med Erasurefeeling precis som de flesta vill ha det. ”Every day and Every Night – I´m in love” går refrängen och den sitter. Tyvärr förstör nog artisten denna synthschlager med ett tråkigt framträdande, men det återstår att se. Tummen upp men inte många alternativpoäng.
<b>The Moniker - Oh My God!</b>
Här får vi lite popdisco ala 60-70. Falsettsång och trumpeter och en helt okej låt som inte alls känns så schlager. Men även här är texten som i föregående ”O my god, o my god, I´m in love, ola ola ola ola …. Osv.” Beror nog mycket på hur den framförs. Efter festivalen kommer den oavsett placering att spelas flitigt.
<b>Anniela – Elektrisk</b>
Om någon minns nollpoängaren Photogenique – ”Nattens änglar” från 1998 så har vi uppföljaren här. 80-tals synthig låt med schlagertouch. Anniela prat/rappar fram texten i verserna och trycker ur sig refrängen. Kanske är publiken mer mogen för den här typen av elektroniskpop 2011. En ganska skön låt men den känns på något sätt töntig och avslutas också så självklart med att det låter som strömmen går.
<b>Christian Walz – Like Suicide</b>
Kvällens mest respekterade artist i mina öron bjuder på en modern popbalad. Låten är hästlängder i från Salem Al Fakirs ”Keep on Walking” från i fjol och mer som en tråkig Darinbalad. Det börjar trevande men körerna mot slutet lyfter låten. Visst blir den bättre under andra genomlyssningen men på lördag får Walz bara en chans och frågan är hur långt det räcker då.
Nej nu räcker det med schlager för idag!
Vidare rapporter i veckan.
Ps: Förhoppningsvis hinner vi med lite allvar också:) Ds.
I veckan ska Zero ge sig på att bevaka Sveriges största musikarrangemang. De flesta av er förstår nog inte alls vad vi menar nu då detta ligger långt utanför tidningens normala inriktning.
Det handlar alltså om Melodifestivalen 2011 och deltävling nummer två, som denna vecka avgörs i Zeros hemvist Göteborg. Galan sägs vara bred och representerar idag fler musikgenre än förr, så hur alternativ är då melodifestivalen? Även om man redan efter första kvällens förhandslyssning känner att svaret är ganska enkelt så finns det ändå en del spännande att titta närmare på.
Så här blev första intryck av låtarna från Göteborg.
Brolle - 7 days and 7 Nights
Där var vi igång. Med kvällens enda rocklåt, rättare sagt schlagerrock med bra drag. Absolut ingen av Brolles starkare låtar men man känner igen soundet även om det är i ett högre tempo. Ingen favorit och kommer aldrig få några alternativpoäng. De stulna The Arkkörerna gör mig än mer skeptisk men kan nog samtidigt lura många att rösta.
Loreen - My Heart Is Refusing Me
Oväntat bra inledning och på de två genomlyssningar som görs känns detta som startfältets intressantaste och mest alternativa bidrag. Loreen framför en synthig låt som börjar långsamt men som sakta ökar i tempo och blir till en modern danslåt. ”My Heart Is Refusing Me” får gärna hamna på radiolistor och klubbar. Höga alternativpoäng.
Babsan – Ge mig en spanjor
Kom igen!!! Om förra bidraget var välproducerad modern musik så är detta komik som passar bättre i andra sammanhang. Hoppas att jag missat något, för detta måste väl ändå vara en mellanakt. Låten är i varje fall spanskinflurad och framförd i svensk schlagermarschtakt. Lika fruktansvärt som man förväntar sig.
Elisabeth Andreassen – Vaken i en dröm
Here we go! Ännu en favorit i repris, en schlagerbalad som känns hämtad från en musikal med Helen Sjöholm. Inte min kopp med te, men den kommer att älskas i stugorna och få höga poäng.
Sanna Nielsen - I´m In Love
Kvällens vinnare, det vågar jag säga redan efter första genomlyssningen. Schlagerdisco med Erasurefeeling precis som de flesta vill ha det. ”Every day and Every Night – I´m in love” går refrängen och den sitter. Tyvärr förstör nog artisten denna synthschlager med ett tråkigt framträdande, men det återstår att se. Tummen upp men inte många alternativpoäng.
The Moniker - Oh My God!
Här får vi lite popdisco ala 60-70. Falsettsång och trumpeter och en helt okej låt som inte alls känns så schlager. Men även här är texten som i föregående ”O my god, o my god, I´m in love, ola ola ola ola …. Osv.” Beror nog mycket på hur den framförs. Efter festivalen kommer den oavsett placering att spelas flitigt.
Anniela – Elektrisk
Om någon minns nollpoängaren Photogenique – ”Nattens änglar” från 1998 så har vi uppföljaren här. 80-tals synthig låt med schlagertouch. Anniela prat/rappar fram texten i verserna och trycker ur sig refrängen. Kanske är publiken mer mogen för den här typen av elektroniskpop 2011. En ganska skön låt men den känns på något sätt töntig och avslutas också så självklart med att det låter som strömmen går.
Christian Walz – Like Suicide
Kvällens mest respekterade artist i mina öron bjuder på en modern popbalad. Låten är hästlängder i från Salem Al Fakirs ”Keep on Walking” från i fjol och mer som en tråkig Darinbalad. Det börjar trevande men körerna mot slutet lyfter låten. Visst blir den bättre under andra genomlyssningen men på lördag får Walz bara en chans och frågan är hur långt det räcker då.
Nej nu räcker det med schlager för idag!
Vidare rapporter i veckan.
Ps: Förhoppningsvis hinner vi med lite allvar också:) Ds.